Standardy Ochrony Małoletnich
I
Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego |
Skarżysko-Kamienna, 2024-02-12 |
STANDARDY
OCHRONY MAŁOLETNICH
w I Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej
Preambuła,
czyli wstęp do dokumentu
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników I Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej jest działanie dla dobra, bezpieczeństwa dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownicy Szkoły traktują uczniów z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracowników wobec uczniów przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy Szkoły, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych Szkoły oraz swoich kompetencji. Niniejszy system ochrony małoletnich przed krzywdzeniem określa procedury interwencji, działania profilaktyczne, edukacyjne, zasady zapobiegania krzywdzeniu uczniów, a w sytuacji gdy do krzywdzenia doszło – określa zasady zmniejszenia rozmiaru jego skutków poprzez prawidłową i efektywną pomoc uczniowi oraz wskazuje odpowiedzialność osób zatrudnionych w Szkole za bezpieczeństwo małoletnich do niej uczęszczających. Niniejsze standardy ochrony małoletnich przed krzywdzeniem zostały opublikowane na stronie internetowej Szkoły: poczta@slowacki.info. Są szeroko promowane wśród pracowników Szkoły, rodziców i wszystkich uczniów uczęszczających do I LO. Poszczególne grupy małoletnich są aktywnie zapoznawane z poniższymi standardami poprzez prowadzone działania edukacyjne i informacyjne.
Podstawy prawne na podstawie, których oparte są Standardy Ochrony Małoletnich:
• Konwencja
o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów
Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991r.
Nr 120, poz. 526 z późn. zm.)
• Konstytucja
Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78,
poz. 483 z późn. zm.)
• Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r.
Kodeks rodzinny i opiekuńczy (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1359)
•
Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy - Kodeks rodzinny i
opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1606).
•
Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom
przestępczością na tle seksualnym (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 31 z
późn. zm.)
• Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o
przeciwdziałaniu przemocy domowej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz.
1249).
• Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny (t.j.
Dz. U. z 2022 r. poz. 1138 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 6
czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (t.j. Dz. U. z 2022 r.
poz. 1375 z późn. zm.).
• Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r.
Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1360 z późn. zm.) -art.
23 i 24
• Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. Kodeks
postępowania cywilnego (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1550 z późn.
zm.).
Rozdział I
Obszary Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem
§ 1.
Standardy Ochrony Małoletnich tworzą bezpieczne i przyjazne środowisko Szkoły. Obejmują cztery obszary:
1) Politykę Ochrony Małoletnich, która określa:
a) zasady bezpiecznej rekrutacji pracowników do pracy w Szkole,
b) zasady bezpiecznych relacji pracownik – uczeń i miedzy uczniami,
c) zasady reagowania w Szkole na przypadki podejrzenia, że nieletni doświadcza krzywdzenia,
d) zasady ochrony wizerunku uczniów i ich danych osobowych,
e) zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych,
2) pracowników – obszar, który określa:
a) zasady rekrutacji pracownika pracującego z młodzieżą w Szkole, w tym obowiązek uzyskiwania danych z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym o każdym pracowniku oraz, gdy jest to dozwolone przepisami obowiązującego prawa, informacji z Krajowego Rejestru Karnego, a kiedy prawo na to nie zezwala, uzyskiwania oświadczenia pracownika dotyczącego niekaralności lub braku toczących się postępowań karnych lub dyscyplinarnych za przestępstwa przeciwko wolności seksualnej i obyczajności oraz przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego,
b) zasady bezpiecznych relacji pracowników Szkoły z małoletnimi, wskazujące, jakie zachowania na terenie Szkoły są niedozwolone, a jakie pożądane w kontakcie z uczniem,
c) zasady bezpiecznych relacji pomiędzy małoletnimi oraz niedozwolone zachowania nieletnich ustalone w Szkole,
d) zasady zapewniania pracownikom podstawowej wiedzy na temat ochrony małoletnich przed krzywdzeniem oraz udzielania pomocy młodzieży w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
− rozpoznawania symptomów krzywdzenia młodzieży,
− procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia,
− odpowiedzialności prawnej pracowników Szkoły, zobowiązanych do podejmowania interwencji,
e) zasady przygotowania pracowników Szkoły (pracującego z uczniami i ich rodzicami/opiekunami) do edukowania:
− młodzieży na temat ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
− rodziców/opiekunów uczniów na temat wychowania dzieci i młodzieży bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem,
f) zasady dysponowania materiałami edukacyjnymi dla uczniów i dla rodziców oraz aktywnego ich wykorzystania,
3) procedury – określają działania, jakie należy podjąć w sytuacji krzywdzenia małoletniego lub zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony pracowników Szkoły, członków rodziny, rówieśników i osób obcych:
a) zasady dysponowania przez Szkołę danymi kontaktowymi lokalnych instytucji i organizacji, które zajmują się interwencją i pomocą w sytuacjach krzywdzenia dzieci i młodzieży (policja, sąd rodzinny, centrum interwencji kryzysowej, ośrodek pomocy społecznej, placówki ochrony zdrowia), oraz zapewnienia do nich dostępu wszystkim pracownikom,
b) zasady eksponowania informacji dla młodzieży na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży,
4) monitoring – obszar, który określa:
a) zasady weryfikacji przyjętej polityki ochrony małoletnich przed krzywdzeniem – przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem analizy sytuacji związanych z wystąpieniem zagrożenia bezpieczeństwa dzieci i młodzieży,
b) zasady organizowania przez Szkołę konsultacji z młodzieżą i rodzicami/opiekunami.
Rozdział
II
Słowniczek pojęć/objaśnienie terminów używanych w dokumencie
Standardy Ochrony Małoletnich:
§
2.
Ilekroć
w niemniejszych Standardach jest mowa bez bliższego określenia o:
1) Dyrektorze Szkoły, Dyrektorze – należy przez to rozumieć Dyrektora I Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej
2) Szkole, I LO – należy przez to rozumieć I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej
3) pracowniku, – należy przez to rozumieć osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę, umowy o dzieło, umowy zlecenia umowy wolontariackiej w I Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej;
4) partnerze współpracującym ze Szkołą – należy przez to rozumieć osoby wykonujące zadania zlecone na terenie Szkoły na mocy odrębnych przepisów (np. pielęgniarka, fotograf i inne osoby);
5) uczniu – należy przez to rozumieć każdą osobę uczęszczającą do I Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej
6) dziecku, małoletnim – należy przez to rozumieć zgodnie z kodeksem cywilnym osobę od urodzenia do ukończenia 18 roku życia;
7) opiekunie ucznia – należy przez to rozumieć osobę uprawnioną do reprezentacji i stanowieniu o małoletnim, w szczególności jego przedstawiciel ustawowy;
8) przedstawiciel ustawowy – należy przez to rozumieć rodzica bądź opiekuna posiadającego pełnię władzy rodzicielskiej lub opiekuna prawny (osobę reprezentującą dziecko, ustanowioną przez sąd, w sytuacji, gdy rodzicom nie przysługuje władza rodzicielska lub gdy rodzice nie żyją);
9) zgodzie opiekuna małoletniego – należy przez to rozumieć zgodę co najmniej jednego z rodziców małoletniego. Jednak w przypadku braku porozumienia między opiekunami małoletniego należy poinformować ich o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;
10) krzywdzeniu małoletniego – należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika Szkoły lub zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem jest:
a) przemoc fizyczna – jest to celowe uszkodzenie ciała, zadawanie bólu lub groźba uszkodzenia ciała. Skutkiem przemocy fizycznej mogą być m. in. złamania, siniaki, rany cięte, poparzenia, obrażenia wewnętrzne. Przemoc fizyczna powoduje lub może spowodować utratę zdrowia bądź też zagrażać życiu,
b) przemoc emocjonalna – to powtarzające się poniżanie, upokarzanie i ośmieszanie małoletniego, nieustanna krytyka, wciąganie małoletniego w konflikt osób dorosłych, manipulowanie nim, brak odpowiedniego wsparcia, stawianie małoletniemu wymagań i oczekiwań, którym nie jest on w stanie sprostać,
c) przemoc seksualna – to angażowanie małoletniego w aktywność seksualną przez osobę dorosłą. Wykorzystywanie seksualne odnosi się do zachowań z kontaktem fizycznym (np. dotykanie małoletniego, współżycie z małoletnim) oraz zachowania bez kontaktu fizycznego (np. pokazywanie małoletniemu materiałów pornograficznych, podglądanie, ekshibicjonizm),
d) przemoc ekonomiczna – to niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka, m.in. odpowiedniego odżywiania, ubrania, potrzeb edukacyjnych czy schronienia, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom. Jest to jedna z form zaniedbania,
e) zaniedbywanie – to niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych małoletniego przez rodzica lub opiekuna prawnego, niezapewnienie mu odpowiedniego jedzenia, ubrań, schronienia, opieki medycznej, bezpieczeństwa, braku dozoru nad wypełnianiem obowiązku szkolnego;
11) dane osobowe ucznia – należy przez to rozumieć wszelkie informacje umożliwiające identyfikację ucznia;
12) osobie odpowiedzialnej za Standardy Ochrony Małoletnich – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora pracownika sprawującego nadzór nad realizacją niniejszych Standardów;
13) osobie odpowiedzialnej za internet – należy przez to rozumieć wyznaczonego przez Dyrektora Szkoły pracownika, sprawującego nadzór nad korzystaniem z Internetu przez uczniów na terenie Szkoły oraz nad bezpieczeństwem małoletnich w internecie.
Rozdział III
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§
3.
1.
Pracownicy
I
Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w
Skarżysku-Kamiennej posiadają wiedzę
i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na
czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
2. W przypadku
zidentyfikowania czynników ryzyka członkowie pracownicy Szkoły
podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat
dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie
pomocy.
3. Pracownicy Szkoły monitorują sytuację i dobrostan ucznia w Szkole.
Rozdział IV
Zasady rekrutacji pracowników (w tym wolontariuszy, stażystów, praktykantów)
§
4.
Rekrutacja
członków pracowników
I
Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w
Skarżysku-Kamiennej odbywa się zgodnie z zasadami bezpiecznej
rekrutacji personelu. Zasady stanowią Załącznik
nr 1
do niniejszych standardów.
Rozdział V
Zasady bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami (w tym wolontariuszami, stażystami, praktykantami) Szkoły a uczniami i pomiędzy małoletnimi oraz niedozwolone zachowania uczniów
§
5.
1.Pracownicy
Szkoły znają i stosują zasady bezpiecznych relacji pracownik -
dziecko ustalone w Szkole. Zasady stanowią Załącznik
nr 2
do niniejszej standardów.
2.Zasady
bezpiecznych relacji pomiędzy małoletnimi oraz niedozwolone
zachowania nieletnich ustalone w Szkole stanowią Załącznik
nr 3
do niniejszych standardów.
Rozdział
VI
Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia dziecka
§
6.
W
przypadku powzięcia przez pracownika Szkoły podejrzenia, że
dziecko jest krzywdzone, ma on obowiązek sporządzenia notatki
służbowej i przekazania uzyskanej informacji do wychowawcy klasy,
pedagoga lub psychologa i dyrektora Szkoły.
§
7.
1.
Pedagog lub psycholog wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie
podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu.
2. Pedagog lub
psycholog powinien sporządzić opis sytuacji szkolnej i rodzinnej
ucznia na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i
rodzicami oraz plan pomocy dziecku.
3. Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
a. podjęcia przez Szkołę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;
b. wsparcia, jakie Szkoła zaoferuje dziecku;
c. skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
§
8.
1.
W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania
seksualnego oraz znęcania się fizycznego
i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor Szkoły
powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść:
pedagog, psycholog, wychowawca dziecka, dyrektor Szkoły, inni
pracownicy mający wiedzę o krzywdzeniu dziecka lub o dziecku
dalej określani jako: zespół interwencyjny).
2. Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga
lub psychologa oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.
3.W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne.
4.
Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie
wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom
zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej
instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
§ 9.
1.
Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga lub psychologa
opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
2.
Pedagog lub psycholog informuje opiekunów o obowiązku Szkoły
zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej
instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodzinny, ośrodek pomocy
społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego –
procedura „Niebieskie Karty” – w zależności od
zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z
nim interwencji).
3. Po poinformowaniu opiekunów przez pedagoga lub psychologa – zgodnie z punktem poprzedzającym – dyrektor Szkoły składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich, ośrodka pomocy społecznej lub przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
4.Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
5. W przypadku gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
§ 10
1. Z przebiegu interwencji sporządza się kartę interwencji, której wzór stanowi Załącznik nr 4 do niniejszych standardów. Kartę załącza się do akt osobowych ucznia.
2. Pracownicy Szkoły i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęli informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązani do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Rozdział VII
Zasady ochrony danych osobowych oraz wizerunku dzieci w Szkole
§
11.
1.
Szkoła
zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych uczniów
zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
2. Szkoła, uznając
prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia
ochronę wizerunku .
3. Wytyczne dotyczące zasad publikacji
wizerunku ucznia na potrzeby dokumentacji fotograficznej działań
podejmowanych przez Szkołę stanowią Załącznik
nr 5
do niniejszych Standardów.
4. Zgoda na udostępnianie wizerunku ucznia obejmuje wszelkie formy publikacji: w szczególności plakaty reklamowe, ulotki, drukowane materiały w ramach promocji Szkoły, reklamę w gazetach i czasopismach oraz na stronie internetowej I LO, mediach społecznościowych, czy na platformie YouTube i innych.
4. Dzielenie się zdjęciami i filmami z różnych aktywności podejmowanych przez I LO służy celebrowaniu sukcesów uczniów i zawsze ma na uwadze ich bezpieczeństwo.
§
12.
1.
Pracownikom Szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów
utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie
głosu dziecka) na terenie Szkoły oraz podczas imprez i wydarzeń, w
których dziecko uczestniczy z ramienia Szkoły organizowanych poza
jej terenem bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
Zgodę taką podpisuje rodzic/opiekun prawny ucznia I LO na pierwszym
spotkaniu z wychowawcą klasy, do której uczęszcza małoletni
uczeń.
2. W celu uzyskania zgody, poza procedurą opisaną w punkcie 1, pracownik Szkoły powinien skontaktować się z rodzicem/opiekunem dziecka celem uzyskania takiej zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do rodzica/opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
3. Rodzic/opiekun prawny małoletniego każdorazowo udziela pisemnej zgody na udział dziecka w wyjściu/wycieczce organizowanym przez Szkołę i na utrwalanie jego wizerunku. – Załącznik nr 6.
3. Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
§
13.
1. Upublicznienie przez pracowników Szkoły wizerunku ucznia utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka. Zgodę taką podpisuje rodzic/opiekun prawny ucznia I LO na pierwszym spotkaniu z wychowawcą klasy, do której uczęszcza małoletni uczeń.
2. Rodzic/opiekun prawny małoletniego biorącego udział w wycieczce/wyjściu organizowanym przez Szkołę każdorazowo udziela pisemnej zgody na upublicznianie jego wizerunku (Załącznik nr 6). Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1., powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie Szkoły, youtube.com / fb w celach promocyjnych).
Rozdział VIII
Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych
§ 14.
1. Szkoła, zapewniając uczniom dostęp do internetu, jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające ich przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju; w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające. Zasady bezpiecznego korzystania z internetu i mediów elektronicznych stanowią Załącznik nr 7 do niniejszych standardów.
2. Na terenie Szkoły dostęp ucznia do internetu możliwy jest:
a. pod nadzorem pracowników Szkoły na zajęciach komputerowych;
b.
bez nadzoru pracownika Szkoły – na przeznaczonych do tego
komputerach, znajdujących się na terenie Szkoły (dostęp
swobodny);
c. za pomocą sieci wifi Szkoły, po podaniu hasła.
3. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika Szkoły, ma on obowiązek informowania uczniów o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu. Pracownicy Szkoły czuwają także nad bezpieczeństwem korzystania
z internetu przez uczniów podczas lekcji.
4. W miarę możliwości osoba odpowiedzialna za internet przeprowadza z uczniami cykliczne szkolenia dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu.
5. Szkoła zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu przy komputerach, z których możliwy jest dostęp swobodny.
§ 15.
1.
Osoba odpowiedzialna za internet – wyznaczony pracownik Szkoły
zapewnia, aby sieć internetowa Szkoły była zabezpieczona przed
niebezpiecznymi treściami, instalując i aktualizując odpowiednie,
nowoczesne oprogramowanie.
2. Wymienione w ust. 1.
oprogramowanie jest aktualizowane przez wyznaczonego pracownika w
miarę potrzeb przynajmniej raz w miesiącu.
3. Wyznaczony pracownik Szkoły przynajmniej raz w miesiącu sprawdza czy na komputerach ze swobodnym dostępem, podłączonych do internetu nie znajdują się niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych treści stara się ustalić, kto korzystał z komputera w czasie ich wprowadzenia.
4. Informację o uczniu, który korzystał z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści, wyznaczony pracownik przekazuje dyrektorowi Szkoły, który aranżuje rozmowę ucznia z psychologiem lub pedagogiem.
5. Pedagog lub psycholog przeprowadza z uczniem, o którym mowa w punktach poprzedzających, rozmowę na temat bezpieczeństwa w internecie.
6.
Jeżeli w wyniku przeprowadzonej rozmowy pedagog lub psycholog uzyska
informację, że uczeń jest krzywdzony, podejmuje działania opisane
w rozdziale dotyczącym procedur interwencji w przypadku podejrzenia
krzywdzenia dziecka.
Rozdział IX
Monitoring Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole.
§ 16.
1.
Dyrektor Szkoły wyznacza pracownika Szkoły jako osobę
odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich w Szkole.
2.
Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna
za monitorowanie realizacji standardów, za
reagowanie na sygnały ich naruszania oraz za proponowanie zmian w
standardach.
3. Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników i uczniów Szkoły, raz na 12 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji standardów. Wzór ankiety stanowi Załącznik nr 8 (dla pracowników) i Załącznik nr 9 (dla uczniów) do niniejszej standardów.
4. W ankiecie pracownicy i uczniowie Szkoły mogą proponować zmiany standardów oraz wskazywać naruszenia ich w Szkole.
5.
Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje
opracowania wypełnionych przez pracowników i uczniów Szkoły
ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który
następnie przekazuje dyrektorowi Szkoły.
6. Dyrektor Szkoły
wprowadza do standardów niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom i
uczniom Szkoły nowe ich brzmienie.
Przepisy końcowe
§ 17.
1. Standardy Ochrony Małoletnich w I Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej wchodzą w życie z dniem 15.02.2024 r.
2. Ogłoszenie treści standardów następuje w sposób dostępny dla pracowników Szkoły, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń - tablica w pokoju nauczycielskim dla wszystkich pracowników lub poprzez przesłanie jej drogą elektroniczną. Pracownicy Szkoły potwierdzają zapoznanie się ze standardami obowiązującymi w I LO i deklarują, że będą ich przestrzegać oraz podpisują oświadczenie – Załącznik nr 10.
3.Rodzice/opiekunowie prawni zapoznają się z niniejszymi standardami, w wersji papierowej lub przesłanej drogą elektroniczną, potwierdzają to podpisując oświadczenie – Załącznik nr 11.
4. Uczniowie Szkoły zapoznają się ze Standardami Ochrony Małoletnich (może być wersja skrócona), w wersji papierowej lub poprzez przesłanie ich treści droga elektroniczną, obowiązującymi w I LO i deklarują, że będą ich przestrzegać oraz odpisują oświadczenie – Załącznik nr 12.
Załącznik nr 1
do Standardów Ochrony Małoletnich
ZASADY BEZPIECZNEJ REKRUTACJI PRACOWNIKÓW
I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM. JULIUSZA SŁOWACKIEGO
W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ.
1.Należy
poznać dane kandydata/kandydatki, które pozwolą jak najlepiej
poznać jego/jej kwalifikacje, w tym stosunek do wartości
podzielanych przez Szkołę, takich jak ochrona praw dzieci
i szacunek do ich godności.
Szkoła musi zadbać, aby osoby
przez nią zatrudnione (w tym osoby pracujące na podstawie umowy
zlecenie, stażyści, praktykanci oraz wolontariusze) posiadały
odpowiednie kwalifikacje do pracy z dziećmi oraz były dla nich
bezpieczne. Aby sprawdzić powyższe, w tym
stosunek osoby zatrudnianej do dzieci i podzielania wartości
związanych z szacunkiem wobec nich oraz przestrzegania ich praw,
Szkoła może żądać danych (w tym dokumentów) dotyczących:
a. wykształcenia,
b. kwalifikacji zawodowych,
c.
przebiegu dotychczasowego zatrudnienia kandydata/kandydatki. W każdym
przypadku Szkoła musi posiadać dane pozwalające zidentyfikować
osobę przez nią zatrudnioną, niezależnie od podstawy
zatrudnienia. Szkoła powinna zatem znać:
a. imię (imiona) i
nazwisko,
b. datę urodzenia,
c. dane kontaktowe osoby zatrudnianej.
2.
Wskazane jest poproszenie kandydata/kandydatkę o referencje z
poprzednich miejsc zatrudnienia. Szkoła może prosić
kandydata/kandydatkę o przedstawienie referencji od poprzedniego
pracodawcy lub o podanie kontaktu do osoby, która takie referencje
może wystawić. Podstawą dostarczenia referencji lub kontaktu do
byłych pracodawców jest zgoda kandydata/kandydatki. Niepodanie
takich danych w świetle obowiązujących przepisów nie powinno
rodzić dla tej osoby negatywnych konsekwencji w postaci np. odmowy
zatrudnienia wyłącznie w oparciu o tę podstawę. Szkoła nie może
samodzielnie prowadzić tzw. screeningu osób ubiegających się o
pracę, gdyż ograniczają ją w tym zakresie przepisy ogólnego
rozporządzenia o ochronie danych osobowych oraz Kodeksu pracy.
3.
Należy pobrać dane osobowe kandydata/kandydatki, w tym dane
potrzebne do sprawdzenia jego/jej danych w Rejestrze Sprawców
Przestępstw na Tle Seksualnym. Przed dopuszczeniem osoby
zatrudnianej do wykonywania obowiązków związanych z opieką nad
małoletnimi Szkoła jest zobowiązana sprawdzić osobę zatrudnianą
w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym – rejestr z
dostępem ograniczonym oraz Rejestr osób w stosunku do których
Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu
seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o
wpisie w Rejestrze. Rejestr dostępny jest na
stronie: rps.ms.gov.pl. By móc uzyskać informacje z rejestru z
dostępem ograniczonym, konieczne jest uprzednie założenie profilu
Szkoły. Aby sprawdzić osobę w Rejestrze organizacja potrzebuje
następujących danych kandydata/kandydatki:
a. imię i nazwisko,
b. data urodzenia,
c. pesel,
d. nazwisko rodowe,
e. imię ojca,
f. imię matki.
Wydruk z Rejestru należy przechowywać w aktach osobowych pracownika lub analogicznej dokumentacji dotyczącej wolontariusza/osoby zatrudnionej w oparciu o umowę cywilnoprawną.
4. Należy pobrać od kandydata/kandydatki informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego (poniżej załącznika przykład wzoru oświadczenia).
5.
Jeżeli osoba posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna
przedłożyć również informację z rejestru karnego państwa
obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub
wolontariackiej związanej z kontaktami z
dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego
państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów
6.
Należy pobrać od kandydata/kandydatki oświadczenie o państwie/ach
zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita
Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem
odpowiedzialności karnej
(poniżej
załącznika przykład wzoru oświadczenia).
7. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas kandydat/kandydatka składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie była prawomocnie skazana w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
8. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
9. Gdy pozwalają na to przepisy prawa, Szkoła jest zobowiązana do domagania się od osoby zatrudnianej zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Zaświadczenia z KRK można domagać się wyłącznie w przypadkach, gdy przepisy prawa wprost wskazują, że pracowników w zawodach lub na danych stanowiskach obowiązuje wymóg niekaralności. Wymóg niekaralności obowiązuje m.in. nauczycieli, w tym nauczycieli oraz opiekunów zatrudnionych w placówkach publicznych oraz niepublicznych oraz kierownika i wychowawcę wypoczynku dzieci.
10. W przypadku niemożliwości przedstawienia zaświadczenia należy poprosić kandydata/kandydatkę o złożenie oświadczenia o niekaralności oraz o braku toczących się wobec niego/niej postępowań przygotowawczych, sądowych i dyscyplinarnych za przestępstwa i inne czyny popełnione przeciwko dzieciom. Odmowa złożenia takiego oświadczenia nie może rodzić dla kandydata/kandydatki żadnych negatywnych konsekwencji, w tym być wyłączną podstawą odmowy zatrudnienia.
Przykładowe wzory oświadczeń:
……………………..……………………………………
(miejscowość i data)
OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI
Ja, ……………………………………………………………………………………………………………………………………..……, posiadający/-a numer PESEL ………………………………………..… /nr paszportu ..................................................................,
oświadczam, że nie byłem/-am skazany/-a za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
Oświadczam, że nie byłem/-am skazany/-a za przestępstwo przeciwko wolności seksualnej i obyczajności lub przestępstwa z użyciem przemocy na szkodę małoletniego i nie toczy się przeciwko mnie żadne postępowanie karne ani dyscyplinarne w tym zakresie.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
……………………………………………………
(data i podpis oświadczającego)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Skarżysko-Kamienna, dnia………………….………. r.
OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA
Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat zamieszkałem/am w następujących państwach, innych niż Rzeczypospolita Polska i posiadam obywatelstwa:
1. …
2. ….
oraz jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi/ informację z rejestrów karnych.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
..........................................................................
(data i podpis oświadczającego)
Załącznik nr 2
do Standardów Ochrony Małoletnich
ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PRACOWNIKÓW SZKOŁY Z DZIEĆMI
Naczelną zasadą wszystkich czynności podejmowanych przez pracowników Szkoły jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownicy Szkoły traktują każdego ucznia z szacunkiem oraz uwzględniają jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec ucznia w jakiejkolwiek formie. Pracownicy Szkoły realizując te cele działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych instytucji oraz swoich kompetencji. Zasady bezpiecznych relacji pracowników Szkoły z dziećmi obowiązują wszystkich pracowników, stażystów i wolontariuszy. Znajomość i zaakceptowanie zasad są potwierdzone podpisaniem oświadczenia (Załącznik nr 9).
Relacje pracowników I Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej z uczniami:
Pracownicy
Szkoły zobowiązani są do utrzymywania profesjonalnej relacji z
uczniami i każdorazowego rozważenia, czy ich reakcja, komunikat
bądź działanie wobec niego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne,
uzasadnione i sprawiedliwe wobec uczniów. Działają w sposób
otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej
interpretacji ich zachowania.
Komunikacja
z uczniami Szkoły
1. W komunikacji z uczniami pracownicy Szkoły zachowują cierpliwość i szacunek.
2. Słuchają uważnie uczniów i udzielaj im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji.
3. Nie wolno zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać ucznia. Nie wolno krzyczeć na ucznia w sytuacji innej niż wynikająca z bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci.
4. Nie wolno ujawniać informacji wrażliwych dotyczących ucznia wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych uczniów. Obejmuje to wizerunek ucznia, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej.
5. Podejmując decyzje dotyczące ucznia, pracownik Szkoły zobowiązany jest poinformować go o tym i starać się brać pod uwagę jego oczekiwania.
6. Należy szanować prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, trzeba wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe.
7. Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z uczniem na osobności wskazane jest zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych; można też poprosić drugiego pracownika Szkoły o obecność podczas takiej rozmowy.
8.
Nie wolno zachowywać się w obecności uczniów w sposób
niestosowny. Obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i
żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach
do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie
wobec ucznia relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie,
przymuszanie, groźby).
9. Należy zapewnić uczniów, że
jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec
konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć
pracownikowi Szkoły i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji i/lub
pomocy.
Działania
z uczniami
1. Należy doceniać i szanować wkład uczniów w podejmowane działania, aktywnie ich angażować i traktować równo bez względu na ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
2. Nie wolno faworyzować uczniów.
3. Nie wolno nawiązywać z uczniem jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie uczniom treści erotycznych i pornograficznych bez względu na ich formę.
4.
Nie wolno utrwalać i upowszechniać wizerunku ucznia (filmowanie,
nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych. Dotyczy to
także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków dzieci,
jeśli dyrektor Szkoły nie został o tym
poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgód
rodziców/opiekunów prawnych oraz samych dzieci.
5. Nie wolno
proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych
substancji, jak również używać ich w
obecności dzieci.
6. Nie wolno przyjmować pieniędzy ani prezentów od ucznia, ani rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec dziecka lub rodziców/opiekunów dziecka. Nie wolno zachowywać się w sposób mogący sugerować innym istnienie takiej zależności i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych. Nie dotyczy to okazjonalnych podarków związanych ze świętami w roku szkolnym, np. kwiatów, prezentów składkowych czy drobnych upominków.
7. Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie uczniem przez pracownika lub pracownikiem przez ucznia muszą być raportowane dyrektora Szkoły. Jeśli pracownik jest ich świadkiem reaguj stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
Kontakt fizyczny z dziećmi
Każde przemocowe działanie wobec ucznia jest niedopuszczalne. Istnieją jednak sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu: jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie, uwzględnia wiek dziecka, etap rozwojowy, płeć, kontekst kulturowy i sytuacyjny. Nie można jednak wyznaczyć uniwersalnej stosowności każdego takiego kontaktu fizycznego, ponieważ zachowanie odpowiednie wobec jednego dziecka może być nieodpowiednie wobec innego. Należy kierować się profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując i odnotowując reakcję dziecka, pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie) i zachowując świadomość, że nawet przy dobrych intencjach taki kontakt może być błędnie zinterpretowany przez dziecko lub osoby trzecie.
1.
Nie wolno bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób
naruszać integralności fizycznej dziecka.
2. Nie wolno dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny.
3. Zawsze należy być przygotowanym na wyjaśnienie swoich działań wobec ucznia.
4.
Nie należy angażować się w takie aktywności jak łaskotanie,
udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
5.
Trzeba zachować szczególną ostrożność wobec dzieci, które
doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego,
fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem
sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych
bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich
sytuacjach trzeba reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc
dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
6. Kontakt fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli pracownik szkoły jest świadkiem jakiegokolwiek z wyżej opisanych zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze informuje o tym osobę odpowiedzialną i/lub postąp zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji.
7. W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, należy unikać innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu, przewijaniu i w korzystaniu z toalety. Należy zadbać o to, aby w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała pracownikowi inna osoba ze Szkoły. Jeśli pielęgnacja i opieka higieniczna nad uczniem należą do obowiązków pracownika Szkoły, zostanie on przeszkolony w tym kierunku.
8. Podczas dłuższych niż jednodniowe wyjazdów i wycieczek niedopuszczalne jest spanie z dzieckiem w jednym łóżku lub w jednym pokoju.
Kontakty
poza godzinami pracy
Co do zasady kontakt z uczniami powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych.
1. Nie należy zapraszać uczniów do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z uczniami poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
2.
Jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z
uczniami i ich rodzicami lub opiekunami poza godzinami pracy są
kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy) lub ustalone
wcześniej za zgoda rodziców małoletnich formy komunikacji.
3.
Jeśli zachodzi konieczność spotkania z uczniami i poza godzinami
pracy, musisz poinformować o tym dyrektora Szkoły,
a rodzice/opiekunowie prawni dzieci muszą wyrazić zgodę na
taki kontakt (m.in. dot. wycieczki, wyjścia, zawodów, konkursów).
4. Utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli
dzieci i rodzice/opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec
pracownika Szkoły) wymaga zachowania poufności wszystkich
informacji dotyczących innych uczniów Szkoły, ich rodziców oraz
opiekunów.
Bezpieczeństwo
online
Należy być świadomym cyfrowych zagrożeń i ryzyka wynikającego z rejestrowania prywatnej aktywności pracowników
w sieci przez aplikacje i algorytmy, ale także ich działań w internecie. Dotyczy to lajkowania określonych stron, korzystania z aplikacji randkowych, na których można spotkać uczniów/uczennice, obserwowania określonych osób/stron w mediach społecznościowych i ustawień prywatności kont, z których korzysta pracownik Szkoły. Jeśli profil pracownika Szkoły jest
publicznie dostępny, dzieci i ich rodzice/opiekunowie będą mieć wgląd w jego cyfrową aktywność.
W trakcie lekcji osobiste urządzenia elektroniczne powinny być wyłączone lub wyciszone, a funkcjonalność bluetooth wyłączona na terenie Szkoły.
Załącznik nr 3
do Standardów Ochrony Małoletnich
ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI MIĘDZY MAŁOLETNIMI W SZKOLE.
NIEDOZWOLONE ZACHOWANIA MAŁOLETNICH.
Zasady bezpiecznych relacji między małoletnimi:
1. Uczniowie mają prawo do przebywania w bezpiecznym środowisku szkolnym. Nauczyciele i personel szkolny chronią uczniów i zapewniają im bezpieczeństwo.
2. Uczniowie mają obowiązek przestrzegania zasad i norm zachowania określonych w statucie Szkoły.
3. Uczniowie uznają prawo innych uczniów do odmienności i zachowania tożsamości ze względu na: pochodzenie etniczne, geograficzne, narodowe, religię, status ekonomiczny, cechy rodzinne, wiek, płeć, orientację seksualną, cechy fizyczne, niepełnosprawność. Nie naruszają praw innych uczniów – nikogo nie dyskryminują ze względu na jakąkolwiek jego odmienność.
4. Zachowanie i postępowanie uczniów wobec kolegów/ innych osób nie narusza ich poczucia godności/ wartości osobistej. Uczniowie są zobowiązani do respektowania praw i wolności osobistych swoich kolegów i koleżanek, ich prawa do własnego zdania, do poszukiwań i popełniania błędów, do własnych poglądów, wyglądu i zachowania – w ramach społecznie przyjętych norm i wartości.
5. Kontakty między uczniami cechuje zachowanie przez nich wysokiej kultury osobistej, np. używanie zwrotów grzecznościowych typu proszę, dziękuję, przepraszam; uprzejmość; życzliwość; poprawny, wolny od wulgaryzmów język; kontrola swojego zachowania i emocji; wyrażanie sądów i opinii w spokojny sposób, który nikogo nie obraża i nie krzywdzi.
6. Uczniowie budują wzajemne relacje poprzez niwelowanie konkurencyjności między sobą w różnych obszarach życia, wzajemne zrozumienie oraz konstruktywne, bez użycia siły rozwiązywanie problemów i konfliktów między sobą. Akceptują i szanują siebie nawzajem.
7. Uczniowie okazują zrozumienie dla trudności i problemów kolegów/koleżanek i oferują im pomoc. Nie kpią, nie szydzą z ich słabości, nie wyśmiewają ich, nie krytykują.
8. W kontaktach między sobą uczniowie nie zachowują się prowokacyjnie i konkurencyjnie. Nie powinni również mieć poczucia zagrożenia czy odczuwać wrogości ze strony kolegów.
9. Uczniowie mają prawo do własnych poglądów, ocen i spojrzenia na świat oraz wyrażania ich, pod warunkiem, że sposób ich wyrażania wolny jest od agresji i przemocy oraz nikomu nie wyrządza krzywdy.
10. Uczniowie nie mają prawa stosować z jakiegokolwiek powodu słownej, fizycznej i psychicznej agresji i przemocy wobec innych uczniów.
11. Uczniowie mają obowiązek przeciwstawiania się wszelkim przejawom brutalności i wulgarności oraz informowania pracowników Szkoły o zaistniałych zagrożeniach.
12. Jeśli uczeń jest świadkiem stosowania przez innego ucznia/uczniów jakiejkolwiek formy agresji lub przemocy, ma obowiązek reagowania na nią, np: pomaga ofierze, chroni ją, szuka pomocy dla ofiary u osoby dorosłej (zgodnie z obowiązującymi w Szkole procedurami).
13. Wszyscy uczniowie znają obowiązujące w Szkole procedury bezpieczeństwa – wiedzą, jak zachowywać się w sytuacjach, które zagrażają ich bezpieczeństwu lub bezpieczeństwa innych uczniów, gdzie i do kogo dorosłego mogą się w Szkole zwrócić o pomoc.
14. Jeśli uczeń stał się ofiarą agresji lub przemocy, powinien uzyskać w Szkole pomoc, zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami.
Niedozwolone zachowania małoletnich w szkole:
1. Stosowanie agresji i przemocy wobec uczniów/innych osób:
a) agresji i przemocy fizycznej w różnych formach, np.:
• bicie, uderzenie, popychanie, kopanie, opluwanie; obelgi, wyzwiska;
• wymuszenia;
• napastowanie seksualne;
• nadużywanie swojej przewagi nad inną osobą;
• fizyczne zaczepki;
• zmuszanie innej osoby do podejmowania niewłaściwych działań;
• rzucanie w kogoś przedmiotami;
b) agresji i przemocy słownej w różnych formach, np.:
• obelgi, wyzwiska;
• wyśmiewanie, drwienie, szydzenie z ofiary;
• bezpośrednie obrażanie ofiary;
• plotki i obraźliwe żarty, przedrzeźnianie ofiary;
• groźby;
c) agresji i przemocy psychicznej w różnych formach, np.:
• poniżanie;
• wykluczanie/izolacja/milczenie/manipulowanie;
• pisanie na ścianach (np. w toalecie lub na korytarzu);
• wulgarne gesty;
• śledzenie/szpiegowanie;
• obraźliwe SMSy i MMSy;
• wiadomości na forach internetowych lub tzw. pokojach do czatowania;
• telefony i e-maile zawierające groźby (poniżające, wulgarne, zastraszające);
• niszczenie/zabieranie rzeczy należących do ofiary;
• straszenie;
• gapienie się;
• szantażowanie.
d) stwarzanie niebezpiecznych sytuacji w Szkole lub klasie, np. rzucanie kamieniami, przynoszenie do szkoły ostrych narzędzi, innych niebezpiecznych przedmiotów i substancji (środków pirotechnicznych, łańcuchów, noży, zapalniczek), używanie ognia na terenie Szkoły;
e) nieuzasadnione, bez zgody nauczyciela opuszczanie sali lekcyjnej, wagarowanie, wyjście bez zezwolenia poza teren Szkoły w trakcie przerwy lub lekcji;
f) celowe nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa podczas zajęć, organizowanych w Szkole. Celowe zachowania zagrażające zdrowiu bądź życiu;
g) niewłaściwe zachowanie podczas wyjść i wycieczek szkolnych oraz przerw międzylekcyjnych, np. przebywanie w miejscach niedozwolonych, bieganie, itp.;
h) uleganie nałogom, np. palenie papierosów, papierosów elektronicznych, picie alkoholu;
i) rozprowadzanie i stosowanie narkotyków/ środków odurzających;
j) niestosowne odzywanie się do kolegów lub innych osób w Szkole lub poza nią;
k) używanie wulgaryzmów w Szkole i poza nią;
l) celowe niszczenie lub nieszanowanie własności innych osób oraz własności szkolnej;
m) kradzież/ przywłaszczenie własności kolegów lub innych osób oraz własności szkolnej;
n) wyłudzanie pieniędzy lub innych rzeczy od uczniów;
o) wysługiwanie się innymi uczniami w zamian za korzyści materialne;
p) rozwiązywanie w sposób siłowy konfliktów z kolegami, udział w bójce;
r) szykanowanie uczniów lub innych osób w szkole z powodu odmienności przekonań, religii, światopoglądu, płci, poczucia tożsamości, pochodzenia, statusu ekonomicznego i społecznego, niepełnosprawności, wyglądu;
s) niereagowanie na niewłaściwe zachowania kolegów (bicie, wyzywanie, dokuczanie);
t) znęcanie się (współudział w znęcaniu się nad kolegami, zorganizowana przemoc, zastraszanie);
u) aroganckie/niegrzeczne zachowanie wobec kolegów. kłamanie, oszukiwanie kolegów/ innych osób w szkole;
w) fotografowanie lub filmowanie zdarzeń z udziałem innych uczniów/ osób bez ich zgody;
z) upublicznianie materiałów i fotografii bez zgody obecnych na nich osób.
Załącznik nr 4
do Standardów Ochrony Małoletnich
Karta interwencji podjętej w I Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego
w Skarżysku-Kamiennej
KARTA INTERWENCYJNA |
|||
Imię i nazwisko ucznia/ klasa |
|
||
Imię i nazwisko wychowawcy ucznia |
|
||
Przyczyna interwencji (forma krzywdzenia)
|
|
||
Osoba zawiadamiająca o podejrzeniu krzywdzenia |
|
||
Opis spotkań z uczniem/ działań podjętych przez pedagoga/psychologa/ pedagoga specjalnego |
Data |
Działanie: |
|
|
|
||
|
|
||
|
|
||
Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)
|
zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
|
wniosek o wgląd w sytuację ucznia/rodziny
|
inny rodzaj interwencji (jaki?): …………………………………….……… ………………………………………….… …………………………………………….. |
Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji |
|
||
Wyniki interwencji – działania organów wymiaru sprawiedliwości (jeśli placówka uzyskała informacje o wynikach działania placówki lub działania rodziców), data informacji
|
|
|
|
Załącznik nr 5
do Standardów Ochrony Małoletnich
ZASADY OCHRONY WIZERUNKU I DANYCH OSOBOWYCH UCZNIÓW
I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM. JULIUSZA SŁOWACKIEGO W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ.
Nasze wartości:
1. W naszych działaniach kierujemy się odpowiedzialnością i rozwagą wobec utrwalania, przetwarzania, używania i publikowania wizerunków uczniów I LO.
2. Dzielenie się zdjęciami i filmami z naszych aktywności służy celebrowaniu sukcesów uczniów, dokumentowaniu szkolnych działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo uczniów. Wykorzystujemy zdjęcia/nagrania pokazujące szeroki przekrój uczniów – chłopców i dziewczęta, w różnym wieku, o różnych uzdolnieniach, stopniu sprawności i reprezentujące różne grupy etniczne.
3.
Uczniowie mają prawo zdecydować, czy ich wizerunek zostanie
zarejestrowany i w jaki sposób zostanie przez nas użyty.
4.
Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na wykorzystanie wizerunku ich
dziecka jest tylko wtedy wiążąca, jeśli dzieci
i rodzice/opiekunowie prawni zostali poinformowani o sposobie
wykorzystania zdjęć/nagrań i ryzyku wiążącym się
z publikacją wizerunku.
Dbamy o bezpieczeństwo wizerunku ucznia poprzez:
1.
Pytanie o pisemną zgodę rodziców/opiekunów prawnych oraz o zgodę
uczniów przed zrobieniem i publikacją zdjęcia/nagrania.
2.
Udzielenie wyjaśnień, do czego wykorzystamy zdjęcia/nagrania i w
jakim kontekście, jak będziemy przechowywać te dane i jakie
potencjalne ryzyko wiąże się z publikacją zdjęć/ nagrań
online.
3. Unikanie podpisywania zdjęć/nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie ucznia wskazane jest użycie tylko jego imienia.
4. Rezygnację z ujawniania jakichkolwiek informacji wrażliwych o uczniu dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z jego wizerunkiem (np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez Szkołę).
5. Zmniejszenie ryzyka kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć/nagrań uczniów poprzez przyjęcie zasad:
• uczniowie znajdujące się na zdjęciu/nagraniu muszą być ubrani, a sytuacja zdjęcia/nagrania nie jest dla nich poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go w negatywnym kontekście,
• zdjęcia/nagrania uczniów powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez nich i w miarę możliwości przedstawiać uczniów w grupie, a nie pojedyncze osoby.
6. Rezygnację z publikacji zdjęć uczniów, nad którymi nie sprawujemy już opieki, jeśli oni lub ich rodzice/opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na wykorzystanie zdjęć po odejściu ze Szkoły.
7.
Przyjęcie zasady, że wszystkie podejrzenia i problemy dotyczące
niewłaściwego rozpowszechniania wizerunków uczniów należy
rejestrować i zgłaszać dyrektorowi Szkoły, podobnie jak inne
niepokojące sygnały dotyczące zagrożenia ich
bezpieczeństwa.
Rejestrowanie
wizerunku ucznia do użytku
I
Liceum Ogólnokształcącego im. Juliusza Słowackiego w
Skarżysku-Kamiennej.
W sytuacjach, w których Szkoła rejestruje wizerunek ucznia do własnego użytku, deklarujemy, że:
1. Uczniowie Szkoły i rodzice/opiekunowie posiadaja informacje o tym, że wydarzenia Szkolne są rejestrowane.
2.Zgoda rodziców/opiekunów prawnych na rejestrację wydarzenia jest wyrażona na piśmie.
3. Jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona osobie zewnętrznej (wynajętemu fotografowi lub kamerzyście) zadbamy o bezpieczeństwo uczniów poprzez:
• zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
• zobowiązanie osoby/firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia lub posiadania i okazania na prośbę zainteresowanych identyfikatora w czasie trwania wydarzenia,
• niedopuszczenie
do sytuacji, w której osoba/firma rejestrująca będzie przebywała
z uczniami bez nadzoru pracownika Szkoły,
• poinformowanie
rodziców/opiekunów prawnych oraz uczniów, że osoba/firma
rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia i
upewnienie się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej
zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
4.Jeśli wizerunek ucznia stanowi jedynie szczegół całości takiej jak zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda
rodziców/opiekunów prawnych dziecka nie jest wymagana.
Rejestrowanie
wizerunku ucznia do prywatnego użytku
W sytuacjach, w których rodzice/opiekunowie lub widzowie szkolnych wydarzeń i uroczystości itd. rejestrują wizerunki uczniów do prywatnego użytku, informujemy na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że:
1. Wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć/nagrań zawierających wizerunki uczniów i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich rodziców/opiekunów prawnych.
2. Zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki uczniów nie powinny być udostępniane w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie prawni tych dzieci wyrażą na to zgodę,
3. Przed publikacją zdjęcia/nagrania online zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby upewnić się, kto będzie
mógł uzyskać dostęp do wizerunku ucznia.
Rejestrowanie
wizerunku ucznia przez osoby trzecie i media
1. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez Szkołę wydarzenie i opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę dyrektora Szkoły. W takiej sytuacji upewnimy się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci. Oczekujemy informacji o:
• imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę,
• uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia oraz informacji, w jaki sposób i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał,
• podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
2.
Pracownikom Szkoły nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów i
osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie
Szkoły bez pisemnej zgody rodzica/opiekuna prawnego dziecka oraz bez
zgody dyrektora Szkoły.
3. Pracownik Szkoły nie kontaktuje
przedstawicieli mediów z uczniami, nie przekazuje mediom kontaktu do
rodziców/opiekunów prawnych dzieci i nie wypowiada się w kontakcie
z przedstawicielami mediów o sprawie ucznia lub jego
rodzica/opiekuna prawnego bez ich zgody. Zakaz ten dotyczy także
sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest
w żaden sposób utrwalana.
4. W celu realizacji materiału medialnego dyrektor Szkoły może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń w Szkole dla potrzeb nagrania. Dyrektor Szkoły podejmując taką decyzję poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie placówki uczniów.
Zasady
w przypadku niewyrażenia zgody na rejestrowanie i wizerunku ucznia
Jeśli
uczniowie, jego rodzice lub opiekunowie prawni nie wyrazili zgody na
utrwalenie wizerunku dziecka, będziemy respektować ich decyzję. Z
wyprzedzeniem ustalimy z rodzicami/opiekunami prawnymi i uczniami, w
jaki sposób osoba rejestrująca wydarzenie będzie mogła
zidentyfikować ucznia, aby nie utrwalać jego wizerunku na zdjęciach
indywidualnych i grupowych. Rozwiązanie, jakie
przyjmiemy, nie będzie wykluczające dla ucznia, którego wizerunek
nie powinien być rejestrowany.
Przechowywanie
zdjęć i nagrań
Szkoła zapewnia, że materiały zawierające wizerunek uczniów są przechowywane w sposób zgodny z prawem i bezpieczny dla nich:
1. Nośniki analogowe zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w zamkniętej na klucz szafce, a nośniki elektroniczne zawierające zdjęcia i nagrania są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez Szkołę. Nośniki będą przechowywane przez okres wymagany przepisami prawa o archiwizacji i/lub okres ustalony przez Szkołę w polityce ochrony danych osobowych.
2. W Szkole nie są przechowywane materiały elektroniczne zawierające wizerunki uczniów na nośnikach nieszyfrowanych ani mobilnych, takich jak telefony komórkowe i urządzenia z pamięcią przenośną (np. pendrive).
Załącznik nr 6
do Standardów Ochrony Małoletnich
ZGODA NA UDZIAŁ UCZNIA W WYCIECZCE/WYJŚCIU I NA PUBLIKACJĘ WIZERUNKU OSOBY MAŁOLETNIEJ/UCZNIA
Wyrażam zgodę na udział syna/córki …………………………………………………………………………………………………………..
z klasy ……………………..w wycieczce/wyjściu*…………………………………………………………………………………………….,
w dniu/dniach……………………………………………………………………………………………………………………………………….
Oświadczam, że nie ma przeciwwskazań lekarskich, aby syn/córka uczestniczył/a w wycieczce szkolnej/wyjściu szkolnym. Wyrażam zgodę na samodzielne poruszanie się mojego dziecka podczas przerwy obiadowej. Biorę odpowiedzialność za bezpieczny powrót dziecka z miejsca zakończenia wycieczki do domu. Zobowiązuję się do poniesienia kosztów naprawy zniszczeń dokonanych przez moje dziecko podczas wycieczki/wyjścia. W przypadku stwierdzenia nietrzeźwości lub odurzenia środkami zmieniającymi świadomość zobowiązuję się do bezzwłocznego odebrania dziecka z miejsca.
Wyrażam zgodę/nie wyrażam zgody na zamieszczenie przez I Liceum Ogólnokształcące im. Juliusza słowackiego w Skarżysku-Kamiennej wizerunku mojego dziecka utrwalonego podczas wycieczki/wyjścia, którego był/a uczestnikiem, na stronie: poczta@slowacki.info.pl oraz FB szkoły w celu promocji szkoły i sukcesów uczniów I LO.
Zostałem/am poinformowany/a, że podanie danych jest dobrowolne i przysługuje mi prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawienia.
…………………………………………...….. ..………………………….……………………
(czytelny podpis osoby wyrażającej zgodę) (data, miejscowość)
Załącznik nr 7
do Standardów Ochrony Małoletnich
ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU I MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH
W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM IM. JULIUSZA SŁOWACKIEGO
W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ.
1. Infrastruktura sieciowa Szkoły umożliwia dostęp do internetu, zarówno pracownikom, jak i uczniom, w czasie zajęć i poza nimi.
2. Sieć jest monitorowana, tak, aby możliwe było zidentyfikowanie sprawców ewentualnych nadużyć.
3.Rozwiązania
organizacyjne na poziomie Szkoły bazują na aktualnych standardach
bezpieczeństwa.
4. Dyrektor Szkoły wyznacza osobę
odpowiedzialna za bezpieczeństwo sieci w Szkole. Do obowiązków tej
osoby należą:
a. Zabezpieczenie sieci internetowej Szkoły
przed niebezpiecznymi treściami poprzez instalację i aktualizację
odpowiedniego, nowoczesnego oprogramowania.
b. Aktualizowanie oprogramowania w miarę potrzeb, przynajmniej raz w miesiącu.
c.
Przynajmniej raz w miesiącu sprawdzanie, czy na komputerach ze
swobodnym dostępem podłączonych do internetu nie znajdują się
niebezpieczne treści. W przypadku znalezienia niebezpiecznych
treści, wyznaczony pracownik stara się ustalić, kto korzystał z
komputera w czasie ich wprowadzenia. Informację o uczniu, który
korzystał z komputera w czasie wprowadzenia niebezpiecznych treści,
wyznaczony pracownik przekazuje dyrektorowi Szkoły, który aranżuje
dla ucznia rozmowę z psychologiem lub pedagogiem na temat
bezpieczeństwa w internecie. Jeżeli w wyniku przeprowadzonej
rozmowy psycholog/pedagog uzyska informacje, że uczeń jest
krzywdzony, podejmuje działania opisane w procedurze interwencji.
5. W Szkole Istnieje regulamin korzystania z internetu przez
uczniów oraz procedura określająca działania, które należy
podjąć w sytuacji znalezienia niebezpiecznych treści na
komputerze.
6. W przypadku dostępu realizowanego pod nadzorem pracownika Szkoły, ma on obowiązek informowania uczniów o zasadach bezpiecznego korzystania z internetu. Pracownik Szkoły czuwa także nad bezpieczeństwem korzystania z internetu przez uczniów podczas zajęć.
7. W miarę możliwości pracownik odpowiedzialny za internet przeprowadza z uczniami cykliczne warsztaty dotyczące bezpiecznego korzystania z internetu.
8. Szkoła zapewnia stały dostęp do materiałów edukacyjnych, dotyczących bezpiecznego korzystania z internetu, przy komputerach, z których możliwy jest swobodny dostęp do sieci.
Załącznik nr 8
do Standardów Ochrony Małoletnich
ANKIETA MONITORUJĄCA POZIOM REALIZACJI
STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM
dla pracowników Szkoły
Czy znasz Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem obowiązujące w Szkole, w której pracujesz? |
|
Czy znasz treść dokumentu „Standardy Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem”, który obowiązuje w Szkole?
|
|
Czy potrafisz rozpoznawać symptomy krzywdzenia uczniów?
|
|
Czy wiesz, jak reagować na symptomy krzywdzenia małoletnich?
|
|
Czy zdarzyło Ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem przez innego pracownika? |
|
Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone?
|
|
Czy podjąłeś/-aś jakieś działania? Jeśli tak, to jakie? Jeśli nie – dlaczego?
|
|
Czy masz jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Standardów Ochrony Małoletnich przed krzywdzeniem obowiązujących w Szkole? (odpowiedź opisowa) |
|
Załącznik nr 9
do Standardów Ochrony Małoletnich
ANKIETA MONITORUJĄCA POZIOM REALIZACJI
STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM
dla uczniów Szkoły
Lp. |
Odpowiedz na poniższe pytania
|
TAK |
NIE |
1. |
Czy znasz standardy ochrony uczniów obowiązujące w naszej Szkole?
|
|
|
2. |
Czy w sytuacji doświadczenia przemocy, krzywdy wiesz do kogo możesz się zwrócić, aby uzyskać pomoc?
|
|
|
3. |
Czy znalazł się ktoś, kto pomógł Ci i udzielił pomocy?
|
|
|
4. |
Czy byłaś świadkiem, gdy stosowano agresję/przemoc wobec kogoś innego? (Jeżeli tak, opisz poniżej tabeli jak zareagowałeś/zareagowałaś?)
|
|
|
5. |
Czy w Twojej klasie istnieje problem przemocy lub agresji?
|
|
|
Jeśli udzieliłeś/aś odpowiedzi TAK na pytanie nr 4, to opisz jak zareagowałeś/aś.
|
Załącznik nr 10
do Standardów Ochrony Małoletnich
Skarżysko-Kamienna, data…………………………
OŚWIADCZENIE O ZNAJOMOŚCI I PRZESTRZEGANIU
ZASAD ZAWARTYCH W STANDARDACH OCHRONY MAŁOLETNICH
I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCACEGO IM. JULIUSZA SŁOWACKIEGO
W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ
Ja, ......................................................................................................................................................................... nr PESEL.......................................................................
oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich stosowanymi w I Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej oraz deklaruję, że będę ich przestrzegać.
..........................................................................
(data, podpis)
Załącznik nr 11
do Standardów Ochrony Małoletnich
............................................................................................
(miejscowość, data)
OŚWIADCZENIE RODZICA/OPIEKUNA PRAWNEGO MAŁOLETNIEGO
O ZAPOZNANIU SIĘ ZE STANDARDAMI OCHRONY MAŁOLETNICH
Ja, ……………………………………………………………………………………. oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w I Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej.
...................................
.....................
(podpis)
Załącznik nr 12
do Standardów Ochrony Małoletnich
Oświadczam, że zapoznałam/em się ze Standardami Ochrony Małoletnich obowiązującymi w I Liceum Ogólnokształcącym im. Juliusza Słowackiego w Skarżysku-Kamiennej i zobowiązuję się, że będę ich przestrzegać.
Lp. |
Imię i nazwisko ucznia |
Klasa |
Data |
Podpis ucznia |
1. |
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
5. |
|
|
|
|
6. |
|
|
|
|
7. |
|
|
|
|
8. |
|
|
|
|
9. |
|
|
|
|
10. |
|
|
|
|
11. |
|
|
|
|
12. |
|
|
|
|
13. |
|
|
|
|
14. |
|
|
|
|
15. |
|
|
|
|
16. |
|
|
|
|
17. |
|
|
|
|
18. |
|
|
|
|
19. |
|
|
|
|
20. |
|
|
|
|
21. |
|
|
|
|
22. |
|
|
|
|
23. |
|
|
|
|
24. |
|
|
|
|
25. |
|
|
|
|
26. |
|
|
|
|
27. |
|
|
|
|
28. |
|
|
|
|
29. |
|
|
|
|
30. |
|
|
|
|
31. |
|
|
|
|